VAN @LLES WAT

Een spirituele dag

 

Nemen  jullie de pluutjes mee vandaag ??

Fatima staat op het programma.

Als we over de oude romeinse brug

in Bathala rijden zie je meteen de Dominicaanse

Abdij Santa Marina da Victoria (overwinning)

welke op de UNESCO-werelderfgoed lijst staat.

Een meesterwerk van Portugese Gotiek

Die vereren we ook met een bezoekje 🙂

Vakantie_portugal196_3 

Dit klooster is gebouwd als dank voor de overwinning van Spanje

Vakantie_portugal_197_2

Toen koning   op het slagveld  (Bathala) stond

en het enorme Spaanse leger zag,

Vakantie_portugal_201_4

heeft hij tot Maria gebeden en beloofd dat hij

een klooster zou bouwen ,

als hij de slag zou winnen.

Vakantie_portugal_207_2

Hij won de slag ……….

en nu kunnen we dit prachtig

klooster bewonderen. 🙂

Vakantie_portugall203_2

In dit  praalgraf liggen King Joxc3 o 1 (1357-1433)

en zijn vrouw Queen Philippa of Lancester (1360-1415)

begraven.

 

Vakantie_portugall204_2

In 1386 is  er begonnnen met de bouw van het klooster.

Vakantie_portugal_215_2

In Fatima:

De wind laat de de rozenkrans bewegen

en dat geeft een heel bijzonder gevoel.

Vakantie_portugal_226_3

Op zondag 13 mei 1917 liepen 3 dorpskinderen

Francisco, Jactina en Lucia de schapen te hoeden,

toen ze werden opgeschrikt door een lichtflits

en een dame stralende dan de zon tussen de takken

van de eik zagen staan.

Vakantie_portugal_2009_040_2

Ze vroeg hen om zes maanden lang op dezelfde

dag van de maand terug te keren.

Waarna zij zou openbaren wie ze was

en wat ze wilde.

Vakantie_portugal_218

Vakantie_portugal_2009_036_2

Ondanks het feit dat alleen de kinderen de maagd

konden zien en alleen Lucia haar kon horen,

groeide de belangstelling.

Maria openbaarde drie geheimen aan Lucia.

Het eerste was de voorspelling van de vrede,

het tweede voorspelde de komst van het communisme

in Rusland en de derde voorzag de moordpoging

op Paus Johannes Paulus tweede.

Vakantie_portugal_223_2

De cultus nam steeds grotere vormen aan en in 1953 werd de Basiliek voltooid.

Kort na het verschijnen overleden Francisco  Jacinta.

Lucia werd non en overleed in 2005

(zij heeft een herinneringsboek geschreven)

Dagelijks bezoeken duizenden pelgrims het

bedevaartsoord met als hoogtijdagen de

12e en 13e van iedere maand

Vakantie_portugal_213_2

Het onmetelijke plein 540×160 loopt langs een helling naar beneden.

Het is 2x zo groot als het st Pietersplein in Rome.

De kapel van de verschijning valt bijna weg in de

uitgestrektheid van het lanschap

Vakantie_portugal_228_2

Het Zonnewonder:

Op 13 oktober 1917 om 12.00 uur s`middags

werd door een menigte van circa 70.000

belangstellende en nieuwsgierigen een buitengewoon

natuur fenomeen waargenomen.

De menigte stond verzameld rond de drie herderskinderen

die het wonder voorspeld hadden.

Volgens de aanwezigen onder hen ook niet katholieken,

leek de zon plotseling ,na het bidden van de rozenkrans op

de menigte neer te storten maar deinsde op het laatste

moment terug. (bron:Widipedia)

Vakantie_portugal_212_3

Op 12 oktober 2007 is de nieuwe kerk ingewijd.

Vakantie_portugal_229_3

Het licht komt voor in de kerk van boven en creeert een bijzonder sfeer

Vakantie_portugal_235

Vakantie_portugal_233

Vakantie_portugal_234

Het ziet er werkelijk prachtig uit ……

Creeer een fijn  weekend webbie`s

zonder pluutje

21 Reacties

  1. 🙂
    ahhh nee, morgen zullek we nog een pluutje nodig hebben ajeetje maar zondag….. zondag wordt het hxc3xa9xc3xa9t volgens de radio:-)
    we wachten maar af,
    wat een schitterende plaats hxc3xa9,ik ben er ook ooit geweest en al die winkeltjes waar je religieus kan gaan shoppen, 🙂
    die waren echt ook hxc3xa9xc3xa9l gaaf,
    toen ik er was was er een bedevaart aan de gang en kwamen mensen dat hele eind op de knietjes aangekropen..
    niet te geloven, maar ja als je zonden dxc3¡n vergeven zouden worden/zijn
    dan doe je dat graag.
    je hebt er een “schiiterend” logje van gemaakt,
    erg genieten, dank je wel.
    xxx

    24 juli 2009 om 20:54

  2. Daar raak je niet uit gekeken wat ontzettend mooi!
    Je hebt er een schitterend log van gemaakt.
    Ik denk dat ik me dat gevoel bij die bewegende rozenkrans goed voor kan stellen, een gevoel van een wenk een gevoel van leven.

    Fijn weekend Alie en ach regendruppels zijn ook mooi”-))) en zondag weer de zon.

    Groetjes, Sary

    24 juli 2009 om 23:08

  3. wat een informatie, ajeetje!
    jouw eerste foto doet me al verstillen ..
    moet je niet vragen hoxc3xa8 stil ben ik nu ik aan het eind van je log gekomen ben! ;-))

    jammer dat het weer niet meezat, maar dat heeft de pret niet mogen derven.
    zowel de buiten- als binnenfoto’s zijn schitterend om zien!

    dankjewel,

    het zonneke hang ik hoog aan de hemel voor jou,

    24 juli 2009 om 23:34

  4. Hij heeft zich wel aan zijn woord gehouden.

    Love As Always
    Di Mario

    24 juli 2009 om 23:58

  5. Het blijft genieten hier, iedere keer weer. Een prachtig klooster, dat koning Joao heeft laten bouwen, met een indrukwekkend plafon. Jammer van die regen, maar dat heeft weinig invloed van al die pracht en praal gehad. Een heel fijn weekend 🙂

    25 juli 2009 om 08:13

  6. Een schitterend logje, boordevol informatie en knappe foto’s… mxc3xa9xc3xa9r moet dat niet zijn! Dankjewel ajeetjelief, ik heb er van genoten!
    En ik hoop dat jij evenveel van je weekend genieten zal, als ik hier deed!

    25 juli 2009 om 08:30

  7. gotische boogjes mxc3xa8t glas-in-lood
    pure verwennerij voor mijn oogjes
    bedankt voor de rondleiding 🙂

    25 juli 2009 om 09:38

  8. Prachtig log … heel informatief en schitterende foto’s! De abdij is prachtig maar de nieuwe moderne
    kerk mag er ook wezen, heel mooie lichtinval en die gouden muur is prachtig!

    25 juli 2009 om 13:56

  9. Het enige wat me niet bevalt is dat we hier vandaag met de paraplu op pad moesten. Ik was net blij dat het eens een dagje droog was … 😉
    Maar het was de moeite waard, want je laat hier weer een paar prachtige staaltjes bouwkunst zien.
    En de verhalen zijn al even mooi.
    Ik wens je een zonnige zondag!

    25 juli 2009 om 19:15

  10. Ik zit hier te genieten Aly… wat een pracht en informatief log heb je gemaakt…
    werkelijk prachtig al die foto’s… ze zijn werkelijk een streling voor het oog !!
    Lieve weekend groetjes Anna

    25 juli 2009 om 21:37

  11. Ondanks het weer heb je schitterende serie foto’s gemaakt, heel mooi.
    Houd meer van de oude gebouwen, heeft meer sfeer mijn idee.
    maar in dit geval vind ik het strakke moderne ook wel mooi.
    Leuk al de informatie erbij.
    Wie weet ga ik er toch een keer heen.
    Hoor en zie zulke mooie foto’s en goede berichten over de streek.
    groetjes.

    26 juli 2009 om 20:57

  12. Ria

    Een indrukwekkende serie foto’s heb je hier neergezet Aly.
    Alle informatie maakt het helemaal compleet.
    Net als Tiny houd ik ook meer van het oude,
    maar het licht in de moderne kerk is heel bijzonder
    en doet alles heel mooi uitkomen.
    Groetjesss..Ria.

    26 juli 2009 om 23:43

  13. Wat een prachtige serie van dit bedevaartsoord,
    de foto’s doen bijna mystiek aan.
    Het licht in het nieuwe gebouw is prachtig,
    maar de oude abdij heeft toch meer sfeer.

    27 juli 2009 om 09:42

  14. Prachtige foto’s vooral de eersten daar ga ik voor.
    Jammer van de regen.
    Maar ach het kan ook niet altijd zonneschijn zijn.

    27 juli 2009 om 11:54

  15. Hier ben ik dus nog nooit geweest, mooi om dit nu bij jou te zien.

    27 juli 2009 om 11:55

  16. Het ziet er geweldig uit. ALs ik in de buurt kom ga ik zeker zelf ook eens kijken!
    Fijne dag, gr 10

    27 juli 2009 om 15:32

  17. Wat indrukwekkend allemaal, prachtig al dat pracht en praal,
    maar ook de nieuwe kerk met het bijzondere licht vind ik schitterend,
    ik heb het met plezier allemaal bekeken en gelezen, Dankjewel Aly!

    27 juli 2009 om 17:21

  18. Wat een PRACHTIG log Ajeetje!
    Geweldig wat een mooie plekjes heb jij bezocht!
    Heerlijk om hiervan zo te kunnen meegenieten!
    Indrukwekkende informatie erbij….hier houd ik van!
    Ooit stond ik op het plein bij de St.Pieter in Rome…
    kan me dus voorstellen hoe inmens groot het plein bij deze
    prachtige basiliek moet zijn….

    Prachtige plekjes die ik zelf ook zo
    zou willen bezoeken!

    Liefs,
    beuzeblaadje

    27 juli 2009 om 22:04

  19. Jxc2xa9NW

    Prachtige serie Aly en de bijbehorende informatie is top!!
    Heb je hier de bleep van je camera uit staan?
    Ik zou geen foto durven maken als dat niet kon!
    Gr Jan W

    28 juli 2009 om 00:11

  20. ga morgen eens op facebook koekeloeren ajeete,
    heb nou een gebedje in fatima gedaan.
    slaap lekker

    xxx

    28 juli 2009 om 00:28

  21. Super en wat gigantisch. Je moet je bijna nietig voelen bij zo’n reusachtige klooster en die basiliek met die bijzondere lichtinval..wauw.
    Lind@

    31 juli 2009 om 23:32

Geef een reactie

