VAN @LLES WAT

Fotogeniek Obidos Portugal

Om het fotogenieke stadje Obidos costa prata (zilverkust)

te bekijken gaan we heel vroeg op pad.

Het ligt 30 km ten zuiden van Nazerè

en ongeveer 70 km boven Lissabon

Vakantie_portugal_2009_067

Later op de dag zullen de toeristen binnenstromen………………

dus op tijd uit de veren  :-)))

Vakantie_portugal_spanje_frankrij_2

Het vestingstadje heeft 13 m hoge

onaangetaste vestingmuren.

Het kasteel is omgebouwd tot èèn

van de mooiste hotels

*pousada*

Vakantie_portugal_spanje_frankrij_3

De oude stadspoort …

waar nog steeds handel is

Vakantie_portugal_2009_051

Daarbinnen is het een doolhof van bochtige straatjes

Vakantie_portugal_spanje_frankrij_4

geplaveid met ronde keien

Vakantie_portugal_spanje_frankrij_5

Vakantie_portugal_2009_057

De huizen zijn witgekalkt en hebben

vaak okergele of blauwe daklijsten

Vakantie_portugal_spanje_frankrij_6

Overal zie ik mooie details 🙂

Vakantie_portugal_2009_046

Obidos staat op een 75 hoge heuvel en is de stad

van koninginnen van Portugal.

Vakantie_portugal_spanje_frankrij_7

Koning Dinis deed de stad cadeaux aan zijn bruid

Isabella ter gelegenheid van hun huwelijk

Vakantie_portugal_2009_064

De stad is tot nationaal

monument uitgeroepen

Vakantie_portugal_spanje_frankri_10

Het heeft een trots verleden toen het,

nog aan zee gelegen,

van stategisch belang was.

Vakantie_portugal_spanje_frankri_11

Vakantie_portugal_spanje_frankri_12

Vakantie_portugal_2009_061

Van al het gewandel is het  de hoogste tijd

voor de inwendige mens :-))

Vakantie_portugal_spanje_frankri_13

Uitnodigend staan de  stoeltjes  klaar :-))

Vakantie_portugal_spanje_frankri_14

Vakantie_portugal_2009_047_2

Vakantie_portugal_2009_048

Vakantie_portugal_spanje_frankri_16

Vakantie_portugal_spanje_frankri_20

Vakantie_portugal_278

Vakantie_portugal_2009_053

Fietsende pelgrims op weg naar Santiago de Compostela

vereren dit  fraaie stadje ook  met en bezoek.

Vakantie_portugal_300

De blauwe bloemen van deze boom zijn wel heel bijzonder

Vakantie_portugal_spanje_frankri_17

Vakantie_portugal_spanje_frankri_18

Vakantie_portugal_spanje_frankri_21

Vakantie_portugal_spanje_frankri_19

308 jaar voor onze jaartelling  werd

Obidos gesticht door de Kelten

Vakantie_portugal

De Amoreira aqueduct stamt uit rond 1600

Vakantie_portugal_266

De kerk naast het kasteel is een ontmoetingsplaats

voor de plaatselijke jeugd 🙂

Vakantie_portugal_2009_045

In dit mooie stadje laat je je fantasia de vrije loop 😉

Webbie`s ———–  fantasia over de beloofde mooie

weersvoorspelling  de komende dagen :-))

16 Reacties

  1. Wat een prachtige stad( je) werkelijk een koningin waardig.

    Ik durf te wedden dat je nog dagen had kunnen fliepsen daar.
    Wij zijn verschillende keren in Portugal geweest maar helaas niet daar.
    Oei spijt”-))
    Maar van jouw reportage heb ik genoten dankjewel.

    groetjes Sary

    3 augustus 2009 om 22:35

  2. obrigado ajeetje,

    motdomme motdomme, wat een “S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D-E ” foto’s heb je toch genomen ik lig hélemaal in katzwijnm zeg,

    wat hebben jullie een juweeltje van een reis gemaakt,
    en je foto’s…
    ik geniet van elke, nog eens en nog eens en nog eens:-)
    complimentado’s ajeetje.

    slaap lekker
    xxx

    3 augustus 2009 om 22:37

  3. Wat een fleurigheid zeg. Dat hotel is ook schitterend.

    Love As Always
    Di Mario

    3 augustus 2009 om 23:55

  4. Een leuk, oud stadje. Je zou bijna in de straatjes willen verdwalen. Zo mooi met die details. Leuk ook dat gele en blauwe kleurtje, dat maakt het wat levendiger.

    4 augustus 2009 om 00:28

  5. je zal maar een stad als bruidskado krijgen?? :-))

    en wat voor een stad!!

    gezelligheid troef!!

    ik denk dat ik er niet meer weg zou willen ..

    alles oogt even lief en romantisch!

    4 augustus 2009 om 00:58

  6. Wat een lief stadje … gaaf al die kleine steegjes en pittoreske huisjes! Je zult maar een compleet
    dorp cadeau krijgen … dat gebeurt mij nou nooit! 😉 Heel leuke serie en volgens mij kom je daar niet
    uitgefotografeerd zoveel is er te zien … die fiets is geweldig!

    4 augustus 2009 om 08:09

  7. * zucht*

    ik zou nooit meer naar huis gaan als ik hier was:-)

    xxx

    4 augustus 2009 om 08:19

  8. Wat een prachtig stadje is dat, Ajeetje!
    Je raakt er volgens mij niet snel uitgekeken. Je hebt er ook een aantal schitterende details gekiekt.
    Het vroege bezoek is niet alleen handig om de grootste drukte te ontlopen, maar ook om de grootste hitte te vermijden, lijkt me.

    4 augustus 2009 om 11:50

  9. ida

    Prachtige foto’s weer aly , je laat een mens weer genieten hoor! even weg swijmelen bij deze mooie kiekjes of ik er zelf ben geweest .
    Liefs ida

    4 augustus 2009 om 12:02

  10. Jeeeeee, Ajee, wat een stad, schitterend en wat goed dat hij beschermd wordt. Die stoelen tegen die muur zonder achterpoten, geweldig. Da’s nou efficient met materialen omgaan (en ze worden niet zo gemakkelijk meegenomen) en de kerk als ontmoetingsplaats is niet geheel verkeerd, natuurlijk. Als we ooit nog eens naar portgugal gaan, wil ik dit stadje beslist niet missen. Kan ik manlief er misschien fijntjes op attenderen dat ik er op onze huwelijksdag toch maar bekaaid van af ben gekomen :-)))))))))))))

    4 augustus 2009 om 12:14

  11. Zucht…..
    WAT een log Ajeetje!!
    SUPER MOOI!!
    Wat een schitterende details heb jij gefotografeerd!
    Maar met stip op één staat voor mij de 2e foto; onwijs gaaf!!
    Hier in deze omgeving zou ik me ook helemaal thuis voelen,
    zal het onthouden, wie weet….

    Groetjessss,
    beuzeblaadje

    4 augustus 2009 om 15:08

  12. Wat een fantastisch stadje! Om te zoenen! Heerlijk genoten van al je mooie foto’s!

    4 augustus 2009 om 16:50

  13. Wat ontzettend mooi daar zeg, en heerlijk om er zo vroeg te zin, geen toeristen voor je voeten en mooier om te fotograferen.
    Heel veel moois te zien daar, wat een zomers sfeertje.
    lekker eten en drinken daar en je dag kan niet meer stuk.
    Zou er niet graag op de fiets zijn, lijkt me een hele klim.
    Echt genoten van je serie foto’s, mooi dorp.
    Groetjes

    4 augustus 2009 om 21:02

  14. Ria

    Och jeetje, Ajeetje…ik blijf scrollen bij jou….;)
    Wat een heerlijke logjes!!!!
    Maar deze van Portugal …daar blijf ik maar even hangen hoor…
    Lijkt een beetje op Frankrijk, vind je niet?????
    Een ondernemer bij ons uit Bathmen heeft in korte tijd een aantal schoenenzaken van “Miss Jones” geopend in o.a. Amsterdam, Bussum, Arnhem, Deventer enz.
    Hij heeft vxf2xf2r de zaak een grote knalrode “pump” staan en ik verdenk hem er nu van,
    dat hij z’n inspiratie gevonden heeft in Portugal (foto 061)
    Dankjewel voor deze zalige foto’s…:))
    Fijn weekend.
    Groetjessss..Ria.

    4 september 2009 om 20:39

  15. Wat is het hier toch mooi, kan bijna niet wachten om in november weer heen te gaan.
    Overigens prachtig weergegeven met de foto’s.
    Indien er iemand is die graag obidos wil bezoeken en opzoek is naar een onderkomen, kijk op de website
    http://www.casabene.nl

    18 oktober 2009 om 19:25

  16. nazzaré en Fatima hebben wij ook bezocht.
    indrukwekkend zeker.
    gr Carla

    17 juli 2011 om 23:21

Geef een reactie

