VAN @LLES WAT

Ontmoeting beverrat

Aan de doorgaande weg  tussen St Aygulf en Frejus

aan de Cote d Azur  zuid Frankrijk

ligt een natuur gebied langs de zee gescheiden door de N98

nl. Les Etangs de Villepey, grenzend aan het gelijknamend meer

Villepey 

 Dit gebied biedt uitgebreide mogelijkheden tot wandelen en fietsen.

De camping waar we verbleven grenst aan dit gebied.

Dus waren we hier elke dag om iets te ontdekken. πŸ™‚

Er zijn hier al meer dan 200 vogelsoorten gespot.

Zo zagen we de beverrat regelmatig s `avonds zijn kostje

bij elkaar scharrelen.

Beverrat 1

 Het was de eerste keer dat ik dit beezsie zag

 en  vond  hem best eng

en bleef  op gepaste afstand    :o

 

Beverrat 2

 

De beverrat is niet verwant aan bevers of ratten wat wel zijn

naam zou doen vermoeden

Hij staat veel dichter bij een ander groot knaagdier

afkomstig uit Zuid-Amerika nl. de Capibara

Beverrat 5 
 
 
 
 De beveratten werden voor pelsfokkerijen

van zuid Amerika naar Europa gebracht 

Beverrat 7 
Enkele dieren ontsnapten uit de fokkerijen

en vestigden zich in de vrije natuur.

Etang de villepey 

Het vlees van de beverrat wordt ook gegeten.

Omdat de benaming * rat* niet zo appetijtelijk klinkt

heeft net als de muskusrat

de bijnaam  Waterkonijn gekregen.

Beverrat 6 
De beheerster van de camping vertelde dat er

in Frankrijk lekkere  patxc3xa8 van word gemaakt…...

Beverrat 3 

………… zie ze liever zwemmen :-))

Zowel in  Nederland als Belgie komen ze  voor

maar  ik heb ze hier nog niet gezien.

meer informatie opwikipedia

 Beverrat

 

24 Reacties

  1. ongelooflijk, ajeetje, dat jij dit allemaal zo haarscherp op foto kunnen zetten hebt!

    en ik die dacht dat het zo’n schuchter beestje was??

    of .. jij moet een erg snelle fotografe zijn? :-))

    ik ga nog wat op en neer scrollen want dit is een unicum!!!

    2 augustus 2010 om 23:28

  2. Kennen doe ik ze wel, maar in de natuur ben ik ze hier nog niet tegengekomen, maar dat kan wel als oorzaak hebben dat ik daar niet zo vaak kom.
    Mooie foto’s!
    Gr. J@n.

    2 augustus 2010 om 23:32

  3. ajeetje, jij bent een krak!!!

    akkoord, mss eentje met gekromde tenen, maar je bent en blijft een KRAK!!! :-)))

    2 augustus 2010 om 23:42

  4. :-)))))

    3 augustus 2010 om 00:13

  5. Ik ben helemaal weg van de foto van het meer met de spiegelende wolken!
    De beverratten zijn zeker behoorlijk tam dat je ze zo goed hebt kunnen fotograferen.

    OT Het Windpark Q7 op de ‘blauwe’ foto ligt voor de kust van IJmuiden. Wij waren op van Bergen Noorwegen naar Schiphol.

    3 augustus 2010 om 00:31

  6. Zo dat beestje wilde zichzelf ookeens van zijn beste kant laten zien.

    Love As always
    Di Mario

    3 augustus 2010 om 07:14

  7. geweldig om te zien ajeetje, echt super, want alles wat ik er ooit van gezien is is wat schaafsel bij een boom, ik dacht dat ze niet te benaderen waren zeg,
    “geweldig “wauw wauw wauw ” ajeetje….
    hoe heb je dat gedaan πŸ™‚

    :-))))

    super,

    xxx

    3 augustus 2010 om 08:40

  8. De landschapsfoto’s vind ik erg mooi, met die weerspiegelingen!

    3 augustus 2010 om 09:18

  9. Wat een buitenkansje, Aly!
    Prachtig dat je hem zo uitgebreid hebt kunnen portretteren.
    De Franse weten overal wel wat lekkers van te maken, maar zie zo’n beestje toch liever zwemmen dan dat ik hem op mijn bordje zie liggen.

    3 augustus 2010 om 10:52

  10. Prachtige serie Aly. Prachtige ratten ook, leuk familietafereeltje.
    Maar wel leuk op de foto…in het echt zo’n ontmoeting? Brrrrr!
    Gr Jan W

    3 augustus 2010 om 12:10

  11. je bent m’n heldin ajeetje:-)

    xxx

    3 augustus 2010 om 15:44

  12. :-))))

    3 augustus 2010 om 16:33

  13. Een mooi gebied, zelf heb ik de bevers ook nog nooit in het wild gezien.

    3 augustus 2010 om 17:40

  14. Wat een prachtige serie laat je ons zien Aly van de beverrat…
    en je hebt hem echt heel mooie in beeld gebracht met een fijne info !!
    Lieve groetjes Anna

    3 augustus 2010 om 20:24

  15. Ada

    En dat loop zomaar rond op de camping, beetje eng toch wel. In het water – als je er tenminste niet zwemt – lijkt me veiliger. Mooie spiegelingen in het water Aly, groetjes

    3 augustus 2010 om 21:31

  16. Wauw, je hebt hem mooi gekiekt zeg, hier worden vallen uitgezet voor muskusratten omdat ze de oevers gevaarlijk maken met hun leef gewoontens. Deze beverrat ziet er niet zo angstaanjagend uit maar ik zie ze toch ook liever zwemmend.
    Lind@

    3 augustus 2010 om 23:23

  17. Je hebt ze prachtig op de foto gezet. Ik zie ze ook liever zwemmen dan dat ik er iets van op mijn bord krijg, maar dat is misschien meer het idee dan de smaak! En het lijkt me ook niet zo geweldig als je zo’n beest in de nacht op de camping in je tent tegenkomt. Maar dat geldt eigenlijk voor elk beestje. Ik heb ooit een slapeloze angstige nacht in Frankrijk gehad, doordat er een egel rondscharrelde.
    Groetjes

    4 augustus 2010 om 15:59

  18. Je laat hier een meesterwerk zien!
    Knap op plaat gezet!
    Hier in onze streek heb ik er al xc3xa9xc3xa9n keer eentje gezien
    maar dat was een flitsgebeuren!
    Gr.
    P-TER

    4 augustus 2010 om 16:34

  19. Ik vind ze ook best leuk om te zien! Inderdaad niet persxc3xa9 op mijn bord, maar gewoon lekker zwemmend!

    Prachtige plaatjes (de bovenste is ook schitterend!)

    groetjes,

    4 augustus 2010 om 18:33

  20. Sjonge, zo van Schiermonnikoog naar
    Zuid Frankrijk :-)In weblogland is alles mogelijk :-))
    Mag ik zeggen dat ik griezel van die Beverrat?
    Ik ben al als de dood voor een muis,
    laat staan een rat!!!!
    Maar als ik er dan txc3xb3ch naar moet kijken,
    dan heel graag via jouw log en niet in het eggie :-))

    Ajuuuuus,
    beuzeblaadje

    4 augustus 2010 om 21:09

  21. Moet lachen om de reactie van Beus, heb het ook, een muis kan nog net, moet ook aan mijn naam denken ;-)))))
    Maar een rat of waterkonijn hoe je het ook noemen wil vind ik ook griezelig.
    Denk dat ik nog niet eens door mijn lens durfde kijken, wil wel zien waar hij bleef πŸ˜‰
    En eten al helemaal niet, eet toruwens bijna geen vlees, jakkie.
    Wel knap hoe je hem op de foto hebt gezet.
    Groetjes.

    4 augustus 2010 om 21:55

  22. Tja wel met kromme tenen gefliepst (18 x zoom) :-))
    Ze waren aardig tam doordat ze werden gevoederd door de toeristen.

    Met mate eten we vlees en BBQ ben ik helemaal niet gek op!
    Ik neem altijd Paprika,perzikken,ananas,champions, en uien enz.van de BBQ
    fijne avond nog
    πŸ™‚ Aly

    4 augustus 2010 om 22:33

  23. De naam waterkonijn ken ik zeker, nu ook de inhoud dus.. nee dank je.
    Voor mij hoeft dat beestje ook niet in de pan.
    Maar bijzondere foto’s!
    Natje xxx

    5 augustus 2010 om 10:18

  24. geweldige ontmoeting! πŸ™‚
    mooi zo in de natuurlijke omgeving

    21 november 2010 om 16:36

Geef een reactie

