VAN @LLES WAT

St Petersburg 2


woensdag 11 augustus 2010 bezoeken we

Het Peterhof  het beroemde Paleizencomplex

ook wel het zomerpaleis van tsaar Peter de Grote 

genoemd dat ligt  ten zuidwesten van

st. Petersburg pal aan de Finse Golf.

Hier rijden we langs het zomer verblijf

van de Russiche President.

Zomeroptrekje president.qqjpg

Als om elf uur de  muziek gaat

spelen gaan alle fonteinen aan……..

Met open mond vergapen en verwonderen

we ons aan dit bijzonder schouwspel.

Daarna gaan de deuren van het paleis

open voor het publiek.

2010_081214-phqq
De tsaar vond dit een ideale plek om een paleis

te bouwen, dat het paleis van Versailles

naar de kroon zou steken.

Peterhof.xxjpg

Het heeft een open verbinding met de Finse Golf

 waar de  gasten per boot hun entree maakten

Petershof2qq

Tijdens de tweede wereldoorlog was Peterhof bezet

door de Duitsers. Al voor hun komst waren de kunstschatten

uit Petershof op  verschillende plaatsen in Rusland

in veiligheid gesteld. De  Duitsers kapten honderden

oude bomen en brachten schade toe aan de gebouwen.

Meteen na de oorlog werd het paleizencomplex  gerestaureerd.

In 1958 waren alle gebouwen in hun oorspronkelijke staat hersteld.

2010_p h11qq  

Voor het paleis is een barokke trapsgewijze waterpartij,

De Grote Cascade  die eindigt in een grote vijver 

2010_ph14qq
Tot aan de Russiche Revolutie werkten de tsaren

aan het uitbreiden en verfraaien van Peterhof.

Peterhof12qq 

Webbie`s zien jullie jezelf hier binnen komen ?

Als  belangrijke gast  voor een groot feest aan het hof….

Varend…:))

tussen al het gekletter en geklater  van het water :-))

 
2010ph12qq 

 

En er  komen nog steeds meer gasten binnen.

 

Ph13qq 

 De fonteinen werken uitsluitend op waterdruk

als gevolg van  het hoogteverschil.

Ph5qq

 In 1917 kwam er een einde aan de macht van de

Russiche tsaren en werd het paleizencomplex staatsbezit.

2010_081214petershofqq 

 Het paleis heeft een boven en een beneden tuin

2010_081214-10-20090185qq

We komen ogen tekort……

 2010_st.P hof ww

en  hadden  hier best  nog wel enkele

dagen willen rondkijken ……..
2010_tuinen qq 

Webbie`s ik  hoor het  jullie al zeggen…….

 Hoe ziet het paleis er van  binnen uit…..?

Nou  …Grrr de  camera moest  grrr de  tas  weer in. :((

Oeiii…… tis het hier streng!!!  :((

 2010_goud 

Ongelooflijk hoe de tsaren hebben geleefd…..

Het tsarina  paleis  van Catharina de Grote

die we de laatste dag bezoeken

mochten we wel fotograferen dus een indruk

hoe de paleizen er van binnen  uitzien

houden jullie nog te goed……..

2010_petershof 

  Een rondtoer per boot door de grachten en de Neva rivier

van st Petersburg  staat nog op het programma.

Na middernacht bezichtigen  we de verlichte bruggen

in de binnenstad die de hele nacht open blijven

voor het scheepsvaart verkeer.

In de bus kunnen we even

bijkomen van alle indrukken 

van dit prachtig Paleizencomplex

 

****  

25 Reacties

  1. wat een oogverblindende schoonheden ajeetje…..

    en dat terwijl er zxc3xb3veel mensen crepeerden, en nxc3xb3g…
    maar dxc3xa9 mooiste schoonheid welke niet te evenaren is met goed en goed, heb jij gevangen:-)

    :0) * dikke neus naar de tsaar maak * 🙂

    dxc3xa9 regenboog met alle kleuren die mij aanspreken: -)



    true colors:-)

    dank je wel ajeetje, aai lof dis log:-)
    xxx

    23 november 2010 om 13:30

  2. Wat is dat mooi! De machtigen van Rusland wisten (weten) wel hoe ze zichzelf kunnen verwennen met schoonheid.
    Ik zou daar graag aan komen varen, maar dan niet als belangrijke gast. Laat mij daar maar als ‘gewoon Hanny’ rondkijken en genieten van de pracht en praal van anderen.

    23 november 2010 om 14:24

  3. Dit heeft de Moskouse smog toch wel goedgemaakt, lijkt me.
    Wat een pracht en praal daar!
    Je hebt zelfs een mooi regenboogje gevangen. 🙂

    23 november 2010 om 16:02

  4. Indrukwekkend blogje zeg, heb er weer van genoten.Prachtige foto’s ook.

    23 november 2010 om 16:56

  5. Adembenemend mooi Aly. Dit is wat je noemt pracht en praal!!
    Toch fijn dat dit allemaal niet is gesloopt na de revolutie.
    Heerlijke serie, echt genieten. Gr Jan W

    23 november 2010 om 20:47

  6. Mijn boot kan natuurlijk nooit door dat kleine stukje water.
    🙂

    Love As Always
    Di Mario

    23 november 2010 om 21:42

  7. Wat een heerlijke bling, bling fotoos zeg.
    Ik zou wel een dagje willen poetsen ( beelden) en dan even naar binnen willen kijken.
    In een bootje aankomen…..heel romantisch maar aan het eind hou je het vast niet droog.
    Lind@

    23 november 2010 om 22:19

  8. da’s de efteling, maar dan in het echt? :-))

    hoe mooi!!

    het goud valt xc3xa9cht op, he? :-))

    23 november 2010 om 23:53

  9. Hoi Aly
    Prachtige foto’s…
    Wat leuk dat je via Klaproos..Een bezoekje bracht aan mijn site..
    Het ziet er prachtig uit..En de regenboog in het fontein…Erg mooi.
    Ik vraag me tevens af wat nu de OZB/WOZ van zo’n huisje is 🙂
    Gr Henk

    24 november 2010 om 19:51

  10. Gouden platen zijn dat!
    Thx om dit met ons te delen!
    Gr.
    P-TER

    24 november 2010 om 20:31

  11. pfffffffff wat een weelde !!!!
    kan me voorstellen dat je hier dxc3¡gen kon vertoeven ,
    lekker veel fliepsen , en gewoon kijken ..
    heldere kleuren hxc3xa9 , zijn we hier niet gewend 😉
    fijne avond verder ;))

    24 november 2010 om 21:17

  12. Ada

    Met open mond zit ik hier te kijken wat een rijkdom en weelde het kan niet op. Dagen kun je hier rondwandelen en steeds zie je weer wat nieuws.
    Mooie serie hebt je er weer van gemaakt als gast mocht je trouwens wel een paraplu meenemen zo langs al die fonteinen. Wat een spektakel zal dat zijn geweest, jammer alleen voor de rijken.

    24 november 2010 om 21:59

  13. Wat een prachtige gebouwen en tuinen en alles er omheen. Ik zie me daar wel binnen varen. Maar aan de andere kant denk je dan ook aan de mensen die onder de tsaren en ook zelfs daarna leefden. Daar was weinig weelde. Het is mooi om dit stuk geschiedenis te zien.
    Ik geloof graag dat je ogen tekort komt om het allemaal te aanschouwen. En jammer dat je dan binnen niet mag fotograferen. Ik ben benieuwd naar je vervolg.
    Groetjes

    24 november 2010 om 23:17

  14. Allemachies Ajeetje wat een pracht
    en praal! Indrukwekkend hoor!
    Kan me voorstellen dat je hier ogen
    tekort kwam! Het lijkt dat er veel
    bezoekers waren die dag?
    Ben erg benieuwd naar wat we nog
    tegoed hebben :-))

    Groetjesss,
    beuzeblaadje

    24 november 2010 om 23:26

  15. Wat een weelde en oh zo mooi…
    Geloof je graag dat het daar zeer indrukwekkend is.
    Bedankt dat we met je meegenieten.
    Ook in een totaal andere wereld. 🙂

    24 november 2010 om 23:44

  16. Ongelooflijk wat een luxe en weelde, kan me voorstellen dat je daar wel een paar dagen
    kunt doorbrengen en dan heb je nog niet alles gezien! Ze wisten wel wat leven was,
    die Tsaren 😉 Prachtige serie!

    25 november 2010 om 05:25

  17. Bep

    Wauw wat een weelde en schoonheid je foto’s zijn erg mooi had dit beslist niet willen missen.
    De fonteinen heb je prachtig gekiekt, niet statisch want je ziet de druppels vallen.
    Kan me voorstellen dat je hier nog wel een paar dagen zoet had kunnen brengen.

    25 november 2010 om 11:06

  18. ida

    Wat een mooi logje weer Aly ,ik heb genoten .
    Fijne dag
    Gr…ida

    25 november 2010 om 13:49

  19. Pracht serie

    25 november 2010 om 19:50

  20. dat is nogal een pracht en praal daar , heel mooie reportage

    26 november 2010 om 00:16

  21. Lia

    Prachtige serie, heel mooi om te zien allemaal!
    En wat een boel goud, dat valt echt op.
    Fijn weekend!

    26 november 2010 om 23:07

  22. zo mooi
    daar weet je echt niet waar eerst gekeken

    28 november 2010 om 12:41

  23. ilja

    Leuk blog Aly!

    Nou wij hebben er ook zeker zin in om St Petersburg (hopelijk in de sneeuw) te verkennen.

    Liefs Ilja

    5 december 2010 om 19:34

  24. wat een pracht en praal, dat had ik daar niet verwacht
    goed te begrijpen dat je daar wel een paar dagen wilt rondkijken als er zoveel mooie ste zien is

    Gr, Bram

    11 december 2010 om 23:23

  25. Hahaha, wat heb je toepasselijk een ‘strenge’ meneer neergezet. 😉
    Prachtige heldere en van een mooi standpunt genomen foto’s. Ik ben een beetje nieuwsgierig geworden hoe mijn dia’s er na 33 jaar uit zien, ik ben bang erg stoffig.
    Gelukkig kan ik mijn hart ophalen bij jouw foto’s. Ik zie het weer helemaal voor me.

    21 december 2010 om 17:24

Geef een reactie

