VAN @LLES WAT

bomen ……het bos niet meer zien

Afgelopen woensdag zag ik tijdens een fiets-rondje

Anloo,Annen,Schipborg….

Werkzaamheden bos 1
bergen…..bergen….. houtsnippers………

Rboswl 003

 huh…….?

 

Wlbos 006

 

 bomen ……..die er  liggen………

Wlbos 015

 

…………???………

 

Wlbos 014

Het bos waar we regelmatig

fietsen ………is niet meer….

Wlbos 007

het wordt opnieuw als heideveld ingericht

en dat geeft stof tot vele gesprekken……

Wlbos 009

Verbaasd keek  ik naar  deze grote gapende vlakte

Vorig jaar fietsten we hier nog door het oude bos

Gelukkig zijn de mooie oude bomen (strubben = oude eiken)

Wlbos 020

 decoratief in het landschap blijven staan.

was even een momentje mijn orientatie kwijt…..:0

Wlbos 010

 het werk is bijna afgerond

 

 

Wlbos 033

Van november 2010 t/m maart 2011

worden werkzaamheden uitgevoerd in het

noordelijke deel van het strubben-kniphorsterbosch

 

Trouw heeft hier een artikel aan gewijd:

18-02-2011

zie dossier spiritualiteit

*begrip voor de ziel van het bos *

(de strubben-kniphorsterbosch)

 

Er komt  over een tijdje

een mooi stukje

natuur weer tevoorschijn  ,)

39 Reacties

  1. tja… ajeetje zo gaat het hier ook hoor, grote stukken bos verwdijnen en veel gaat naar de versnipperaar om als brandstof te dienen,
    de snoeiwerkzaamheden zijn wel erg rigoreus,

    ik hoop dat jij in je tuin minder rigoreus te werk gaat …whahahaahahha
    anders ziet het eruit….

    ik heb er toch wel wat pijn van, van al die xc3xa9norme stapels bomen ajeetje……

    jou wens ik een bxc3xb3xc3xb3m van een avond, en een zalige zondag

    “proost” ik schenk me zo een bel in op jou 🙂

    xxx

    19 februari 2011 om 21:19

  2. :-)) *PROOST*

    19 februari 2011 om 21:39

  3. Heel herkenbaar Aly…
    Je kijkt even niet en kap daar gaan weer een paar bomen tegen de grond!
    Prachtige foto’s , dat wel natuurlijk.
    Geloof goed dat je even niet wist waar je was 🙂

    Ik heb het wel gevraagd, het waarom??
    Krijg altijd het antwoord, dat er lucht moet zijn en de bomen te dicht op elkaar staan.
    Maar ik weet nu beter, een afspraak van 20 % leveren aan de gemeentes!! ( per jaar )
    Vervelend maar waar!

    Groetjes Sien

    19 februari 2011 om 21:46

  4. Ow Ajeetje dat wordt voortaan fietsen over de heide. Nou da’s toch ook leuk? Kom je wolbaaltjes met een meneer en een hond tegen.
    Tuurlijk snap ik dat je ff vreemd stond te kijken en de weg kwijt was! Hopelijk ben je inmiddels van de schrik bekomen en weer veilig thuis ;-))
    Fijne zondag, grtjs.

    19 februari 2011 om 21:53

  5. juust em Sien.

    19 februari 2011 om 22:10

  6. ja, ik ben er toch tegen.
    Wat bos is geworden moet maar bos blijven, daar is het immers natuur voor.
    Maar heide is ook mooi, dat zeker!

    19 februari 2011 om 23:18

  7. Apart he dat we soms de hele natuur veranderen.

    Love As always
    Di Mario

    19 februari 2011 om 23:20

  8. Het ziet er altijd verschrikkelijk uit als zoveel bomen bij elkaar gerooid worden. Maar vaak komt er toch mooie natuur voor terug. Ik hoop dat dat hier ook het geval zal zijn.
    De vogeltjes zullen het wel raar vinden dat hun nestplekjes zo maar ineens verdwenen zijn.

    20 februari 2011 om 01:11

  9. zien er serieuze werken uit
    ik ben toch steeds een beetje verdrietig wanneer ik een groot stuk bos zie verdwijnen

    20 februari 2011 om 08:56

  10. Verdrietig word ik van dit soort dingen. Waarom zijn er mensen die denken dat ze overal in moeten grijpen en laten ze de natuur niet gewoon hun gang gaan, we hebben de bomen zo hard nodig. Hopelijk komt er weer wat moois voor in de plaats, een mooi stukje natuur waar je met plezier weer doorheen kan fietsen.
    Lieve groetjes Tilly.

    20 februari 2011 om 09:05

  11. Het schijnt wel een rage te zijn, ook hier in de buurt is men bezig met dergelijke werken.
    Ze hebben zeker hout nodig!?
    Gr. J@n.

    20 februari 2011 om 10:20

  12. heel verrassende beelden…

    ik meen dat zoiets bij ons ondenkbaar zou zijn…

    de foto boven het woord “decoratief” is er xc3xa9xc3xa9n om in te kaderen !

    groeten

    20 februari 2011 om 10:51

  13. ida

    Jammer van het bos …zo veel moois omkappen .
    gr…ida

    20 februari 2011 om 13:11

  14. Ik was laatst ook nog bij de Drentse Aa en Schipborg. Een prachtig gebied.
    Bos is mooi, heide is ook mooi. Ze zullen er wel redenen voor hebben. Maar het is zeker even schrikken en wennen als je een kaalvlakte ziet waar eerder bos was.
    Fijne zondag!

    20 februari 2011 om 14:04

  15. Ook hier in de buurt hebben we een dergelijke operatie op een paar plaatsen achter de rug. In het begin is het zeker even schrikken, maar na verloop van tijd went het wel. Op sommige plaatsen mis ik de bomen nog steeds, op andere plaatsen ervaar ik de kap als een verrijking van het landschap.
    Nu maar hopen dat je niet te vaak tegenwind treft als je over de heide fietst. 🙂
    Gezellige zondag verder, Aly.

    20 februari 2011 om 15:16

  16. Ja… dat denk ik ook wel… het duurt alleen wel even.
    Mooie serie foto’s van dat gebied.

    Fijne zondag
    en groetjes van mij

    20 februari 2011 om 15:46

  17. renxc3xa9 vanoirbeek

    hallo daar…de eerste keer dat ik hier langskom, je laatste logje heeft enkele prachtige beelden…neem de tijd om nog wat verder te surfen, een fijne zondag verder.
    groetjes van renxc3xa9

    20 februari 2011 om 17:06

  18. Je zou je voor minder afvragen waar je bent, Ajeetje !
    Lie(f)s.

    20 februari 2011 om 18:50

  19. Leuk dat je langs kwam renxc3xa8 en bedankt voor je reactie
    Groetjes 🙂 Aly

    20 februari 2011 om 19:50

  20. Leuk dat je langs kwam renxc3xa8 en bedankt voor je reactie
    Groetjes 🙂 Aly

    20 februari 2011 om 19:50

  21. Komt vast wel weer goed…. Heb het hier ook zien gebeuren, een heel bos tegen de vlakte, en een kaal stuk afgegraven grond bleef achter. Nu een prachtig ven, als uit het niets verschenen, met ganzen, eenden en dagelijks genieten!

    20 februari 2011 om 20:15

  22. Je schrikt er inderdaad van, het zal wel “nodig” zijn.
    Lees in de reacties dat het op veel plaatsen is gebeurd en ze er een mooi stuk natuur voor terug hebben gekregen.
    Zal nog even duren misschien, heide is ook mooi, misschien komen er wel schapen.
    Zo’n grote open valkte heeft ook wel wat, wel kun je in het bos lekker in de schaduw fietsen, kan ook lekker zijn.
    Hoop dat je er nog eens heen gaat om foto’s te maken en laat zien hoe het geworden is.
    Wel mooie foto’s die je gemaakt hebt met die blauwe leucht. Was er vandaag ook maar koud Brrrrr.
    groetjes en fijne maandag.

    20 februari 2011 om 21:15

  23. Ja, hier hetzelfde liedje. In de Loonse en Drunense Duinen, waar ik woensdag voor het eerst weer was dit jaar zag ik ook het, al aangekondigde kappen. Dat is een oorspronkelijk stuiflandschap, maar dat dreigde dicht te groeien, dus ook kaalslag. Dus sta je wel te kijken, maar daar moet mooie heide en stuifzand voor terugkomen.
    En om de hoek, bij wijze van spreken (5 minuten fietsen) daar stond ik vandaag ook weer verbaasd over een gekapte boom, die een paar weken geleden nog gesnoeid was. Ik kan het moderne bosbeheer niet altijd volgen, want soms vind ik het echt een rommeltje worden, wat ook weer lieden uitnodigt om van alles in het bos te kiepen.
    Maar waar jij fietste in het bos bij Anloo, etc. heb ik afgelopen zomer ook nog gefietst, dus komende zomer (want dan ga ik weer naar Drenthe) ben ik dus gewaarschuwd!!
    Groetjes

    20 februari 2011 om 22:20

  24. ik kan je verbazing voorstellen, ajeetje!

    een heel bos tegen de vlakte ..

    ’t levert mooie foto’s op, maar voor mens en dier moet het erg wennen zijn.

    ik kijk uit naar de ‘evolutie’ van deze lap grond, ajeetje? :-))

    20 februari 2011 om 23:32

  25. Die des-orientatie kan ik me goed voorstellen
    Dan zullen wij het ook niet meer herkennen.
    Maar het wordt vast en zeker weer mooi !
    Dag en welterusten.

    20 februari 2011 om 23:35

  26. Dat is schrikken en je staat er dan behoorlijk van te kijken als al die bomen weg zijn.
    Lind@

    21 februari 2011 om 00:18

  27. Dan kun je zien hoe betrekkelijk alles is.
    Het zal wel een goede reden gehad hebben om de bomen te kappen
    Maar met heide velden zal het in de toekomst ook mooi worden

    21 februari 2011 om 09:42

  28. RE: ik vrees dat we nog wat moeten “winteren” alvorens we kunnen “lenteren”… ( + 2xc2xb0 gisteren en een voelbare wind)…

    is niet mijn fiets

    21 februari 2011 om 10:45

  29. Langs de ene kant zie ik niet graag bos verdwijnen,
    maar veel bos is aangeplant geweest op heidegrond
    en dit mag hersteld worden!
    gr.
    P-TER

    21 februari 2011 om 21:53

  30. Long time no see ajeetje… dus ik dacht bij mezelf, ik ga eens kijken hoe het met mijn vriendinneke gaat. En oef, gelukkig: jij bent nog steeds goed bezig. Toch op dit schitterend blog. Fijne dag nog meid, geniet er van!

    22 februari 2011 om 06:38

  31. * proest*

    ajeetje was here:-)
    dat ik dara niet eerder aan gedacht heb 🙂

    xxx

    22 februari 2011 om 21:18

  32. :-)))))

    22 februari 2011 om 21:46

  33. Han

    Soms moet je net als met een huis afbreken en opnieuw beginnen. Het is ook beter voor de natuur!

    22 februari 2011 om 22:40

  34. het wordt vast een mooi gebied Han 😉
    🙂 Aly

    22 februari 2011 om 23:59

  35. @ Veel plezier in Z
    Maar Z ligt wel een eind van zee af, hoor 😉
    Dag

    23 februari 2011 om 09:27

  36. Via noord holland is het
    gemakkelijk om even
    naar de kust te rijden (LOL)
    🙂 Aly

    23 februari 2011 om 11:44

  37. Zonde hxc3xa9? Heb er altijd moeite mee als zo’n stuk bos verdwijnt.
    Hier tegenover staat ook een mooi stuk bos maar dat kan morgen weg zijn.
    Zo gaat dat. Natje xxx

    23 februari 2011 om 17:05

  38. oeps, het bos is verdwenen, of toch bijna op die ene foto

    23 februari 2011 om 18:38

  39. Het ziet er zo kaal uit he, maar het zal wel nodig zijn. Toch moet ik altijd even slikken, bij mij in de buurt zijn ook zo veel
    bomen weggehaald in een natuurgebied. Gelukkig hebben ze de mooie oude bomen laten staan!!

    24 februari 2011 om 15:13

Geef een reactie

