VAN @LLES WAT

Top of Holland

 

Het is de lucht achter Uithuizen

Het is het torentje van Spijk

Het is de weg van  Leens  naar Kloosterburen

En door de westpolder langs de dijk

Het zijn de molens en de maren

Het zijn de kerken en de borgen

Het is het land waar ik als kind nog niets

begreep van pijn of zorgen

Koolzaad1

Dat is mijn land, mijn Hogeland

Het is een duiventil, een dorpstraat

Het is een oude bakkerij

Het zijn de grote boerderijen

van Warffum, Usquerd naar Uithuizermeeden

Het is de weit, het is de haver

Het is het koolzaad in de bloei

Het is de horizon bij Ranum

vlak na een donderbui

Dat is mijn land, mijn Hogeland

Het is een mooie avond in mei

Een koe hoest teneergeslagen in de groene wei

Ik heb voor de eerste maal verkering

en voel de vonken van jouw hand

De wilde plannen die ik had

Daar komt bijna niets meer van terrecht

Totdat de nacht van het Hogeland een donker

kleed over ons legt.

Dat is mijn land, mijn Hogeland

 

* Ede Staal *

de beste singer-songwriter

die Groningen heeft gekend

 

Koolzaad 

 We rijden vandaag door het hoge land

van Groningen en bezichtigen 

het oude Andreaskerkje  van

Westeremden op een wierde (terp)

 

Kerk op wierde 

 Een natuurlijk glas en rood raam 

 die elk jaargetijde  meekleurt 

 ,)

Kerkje westeremden 

 

Kerk 10 

 

 

Kerk2 

 Ook hier  een rookverbod :-))

 In het Gronings  maar

laat dat duidelijk zijn webbies

uut met die peuk!

 

Kerk7 

 

 
Kerk5

 

Kerk3

 

Kerk6

Een bloemenzee rondom de kerk

Kerk8

Rechts over het bruggetje staat het huis en het

Kerk9

*museum Henk Helmantel *

Museum1

 Op het kerkplein staat het fraaie beeld:

 Meisje op koe

van beeldhouwer Jan A.M. van Baren

 

 

Meisje op koe

 Als we verder rijden zien we het (zeeklei) landschap

kleuren met deze  tulpenbollen velden

 
Tulpen

Tulpen 2

Boerderij

 

Top

Een rondje top of Holland

was Toppie  webbie`s

 

27 Reacties

  1. heel mooie reeks en streek
    die twee eerste foto’s en dan die eerste van de tulpenvelden zijn mijn favorieten
    zo prachtig, ik verzink er helmaal in

    12 mei 2011 om 22:17

  2. Ach, Ajeetje… Jouw Hogeland is zó móói… Je verwent ons met je logje !
    Lie(f)s.

    12 mei 2011 om 23:02

  3. Heel mooi!
    Gr. J@n.

    12 mei 2011 om 23:28

  4. ajeetjetjetjetje….
    jeetje mina, ( oh nee da’s iemand anders)

    ajeetje:-))) ik ben hélemaal weg van je plaatjes, geweldig, wat een feest om te zien, jij mag van het hele jaar rondrijden om zule foto’s te nemen 🙂

    “i feel love”
    heerlijk, ben hélemala in de stemming om te gaan zingen :-))

    wat denk je, …..
    zou ik het kunnen wagen of zouden de buren wakker worden :-))



    nou weet je wat…
    ik geef ze wel oordoppies:-)
    zet in die handel ….
    haak maar in, als ik wederkom dan breng ik jou…..

    “tulpen uit amsterdam 🙂

    en verder…
    geniet uit een stuk, aan een stuk door:-)
    wit en rood, wordt rose hé:-)

    slaap lekker ajeetje m’n scheetje…

    xxx

    12 mei 2011 om 23:38

  5. Echt nederland. Mooi he.

    Love As Always
    Di Mario

    12 mei 2011 om 23:39

  6. Hahahahahaha :-)) Nu zijn de buren wakker want we hoorden je zingen en zagen je springen over de slootjes in `t hoge laand :-))
    Wat tulpen allemaal kunnen losmaken roozsie :-))
    Hahahaaa
    De 3 js bakten er niks van en ze zijn zo hollands ,)

    trusten ZZZZzzzzz
    xxx

    13 mei 2011 om 00:01

  7. 🙂
    hoe kan ik zo ooit gaan slapen 🙂
    dat gaat niet lukken hé,
    haap jij de vlinders binnen met je netje of watte:-)

    xxx

    13 mei 2011 om 00:09

  8. Zoals Ede Staal het zong, zo is het land in het hoge noorden. Wat een prachtige tocht heb je gemaakt. Vol kleur, prachtige gebouwen en verstilde plekjes. Ik heb met je meegenoten.

    13 mei 2011 om 00:10

  9. schitterend dat Hogeland van jou…

    een logje om U tegen te zeggen!

    groeten

    13 mei 2011 om 10:26

  10. Ajeetje ik ben door je log helemaal fan van je Hogeland!! Wat is het mooi én van alles wat ;-)), tulpen, terpen, kerkjes, meisje op koe, koolzaadvelden en nog veel meer!!! Ik kijk mijn ogen uit!
    Ik wens je een heerlijk weekend met veel fliespmomenten, grtjs.

    13 mei 2011 om 10:51

  11. Mooi de foto’s van het koolzaad en tulpen. Ik houd nu eenmaal van de natuur.
    Fijn weeekend

    13 mei 2011 om 11:04

  12. Prachtige serie van ’t Hogeland in het voorjaar, Aly.
    Maar ja, met Ede Staal als gids kom je natuurlijk op de mooiste plekjes. 🙂
    Maak er een mooi weekend van.

    13 mei 2011 om 12:23

  13. Weer een mooie blog zeg, heb er van genoten.En echt weer om er op uit te gaan, geniet er maar van.

    13 mei 2011 om 14:38

  14. wow zeg wat nen mooi zo wat goede diepte werking
    groetjes antony

    13 mei 2011 om 16:35

  15. is echt wel genieten, die foto’s van jou

    13 mei 2011 om 16:41

  16. Ada

    Wat wonen wij toch een mooi landje van zuid tot het noorden. Door het Hoge Land toeren is net zo leuk als met de boot toeren. Genieten van de prachtige vergezichten, de kleine dorpjes en nog zoveel meer.
    Een op en top ronde heb je gemaakt met je klikapparaat.
    Fijn weekend

    13 mei 2011 om 20:47

  17. Een hele mooie serie Aly !!
    Genieten met een hoofdletter…
    Fijn weekend en lieve groetjes Anna

    13 mei 2011 om 22:28

  18. ik ben blij dat ik met jou meemag naar het toppeke van holland, ajeetje! :-))

    zo’n tulpenzee blijft mij verbazen, maar ook het joods (?) kerkhof is indrukwekkend!!

    puur plezier, hier! :-))

    fijn weekend, ajeetje!

    13 mei 2011 om 22:45

  19. Mooi! Ode aan Ede, geweldige liedjes heeft hij geschreven. “Mien toentje” is ook zo’n topper. Je hebt veel moois gezien boov’n Grunn!

    13 mei 2011 om 23:00

  20. Koolzaadvelden, mooi, horizon, blauw, zonneschijn.
    Het leven is goed, Ede zag dat.
    Te kort, helaas.

    13 mei 2011 om 23:05

  21. Oh dat koolzaad is zo geweldig mooi voor op de foto en dan zoals jij het hebt weten te nemen een sprookje gelijk. Haha wat een spreuk over de stinkstokken. Ach ja vroeger mocht je in de kerk gewoon doorroken maar die tijd is voorbij. Een heerlijke serie….

    14 mei 2011 om 13:54

  22. heerlijk om Ede Staal weer eens te beluisteren.
    dank je wel…..Ajeetje.

    ja ….het is mooi…dat hoge land en jij hebt het hier prachtig in beeld gebracht.

    14 mei 2011 om 14:34

  23. Prachtige serie, wat is het mooi daar.
    Het koolzaad doet het wel heel erg mooi op de foto’s.
    Gr. Tinie

    14 mei 2011 om 16:40

  24. Een prachtige tocht hebben jullie gemaakt. Een fraai landschap met al dat heerlijke geel, een mooi kerkje en dan nog bollenvelden toe! Leuk beeld van het meisje op een koe.
    Een genietlogje, maar denk dat je dat zelf ook gedaan hebt.
    Ook nog het mooie lied over het Hogeland erbij. Geweldig allemaal!
    Groetjes

    16 mei 2011 om 11:25

  25. Wat een super mooie fotoos laat je ons weer zien.
    Rustgevend in deze tijd, heerlijk.

    16 mei 2011 om 16:05

  26. Bep

    Dat is wel een heel bijzonder mooi rondje wat je hier laat zien.
    Overgaand van details naar kleur m’n complimenten.

    17 mei 2011 om 09:20

  27. WAT HEB JIJ HET GRONINGERLAND MOOI NEERGEZET.
    PRACHTFOTO`S ALLEMAAL

    25 mei 2011 om 21:23

Geef een reactie

