VAN @LLES WAT

Dollard gebied

 
Op de grens van  Nederland en Duitsland, ligt het 100 KMxb2 grote,

Eems Dollard gebied. De Dollard is eigelijk een grote  inham van de

waddenzee waarin de rivieren de Eems en de Westerwoldse Aa

uitmonden.

Mei 29 2011wl 010 

Het zijn deze rivieren die de Dollard zo uniek maken

Ze voeren namelijk zoetwater aan die het

geleidelijk met het zoute water vermengt.

Mei 29 2011wl 009

Zo vormt zich  het brakwatergebied

Er zijn nog maar weinig gebieden waar zoet

en zout water geleidelijk bij elkaar komen.

Mei 29 2011wl 013

Doordat het gebied in contact staat met de waddenzee

vind je in  de Dollard de invloed  het getij terug.

Mei 29 2011wl 015

Het verschil tussen hoog en laag water

kan er wel 3 meter zijn.

Mei 29 2011wl 021

Met hoog water loopt vrijwel het

hele gebied dan ook onder.

Mei 29 2011wl 019

 De Dollard is het laatste grootschalige

brakwater-getijdenlandschap van Europa

en het is één van de belangrijkste

 kraamkamers van de Noordzee

Mei 29 2011wl 017 

Tot mijn verrassing zag ik hier kluten.

Door liefhebbers  werden hier zeevruchten geplukt  🙂

 De foto`s zijn  genomen tussen  de twee havens

Termuntenzijl en Delfzijl

  

Info:    xa9   Werelderfgoed waddenzee

 

 

18 Reacties

  1. lijkt me wel lekker, maar ehhh ik lees ook op het log van redstar dat de afvalwater perongeluk op het water is geloost…
    ehhh eje zou met gemak een emmer drollen kunnen vangen hier:-)))))

    welnu…
    zelfs door mijn rose bril zie ik het vershil nog jeetja A:-)))

    lamazitte effe maar genieten om te zien is het wel,

    * met knijper op de neus vertrek*

    ohhhhhhhhhhhhhh what a wonderful feeling:-)

    xxx

    1 juni 2011 om 22:27

  2. Laat die emmers met….. maar achterwege hahahaaaa
    Dat was niet hier maar in de schelde ,)
    Das effe wachten tot het weer schoon gespoeld is hè
    Dus geen komkommers en vissie`s vandaag :-)))
    Slaap lekker en je rose bril op nachtkassie leggen nie ophouen hè
    Kan ie weer mooi rosè worden voor morgen Proost!!

    XXX

    1 juni 2011 om 23:27

  3. dankjewel voor dit leerrijke blog, ajeetje!!

    zo kan ik ook ‘ns een blik werpen op de kraamkamers van de noordzee? :-))

    én op de voedselbank? :-)))

    2 juni 2011 om 00:21

  4. Een prachtig plekje. Dat vinden de kluten dus ook.

    2 juni 2011 om 08:18

  5. Een uniek gebied. Leuk om eens rond te kijken. Net als dorpjes als Termunterzijl, die zijn ook leuk.
    Fijne dag!

    2 juni 2011 om 08:46

  6. Mooie plaatjes met een goede uitleg.
    Mooi!
    Gr. J@n.

    2 juni 2011 om 09:04

  7. wat gaaf zeg en dan nog zo iets uniek dat is smullen zeg van plezier
    groetjes antony

    2 juni 2011 om 09:31

  8. Mooie plaatjes van het gebied, ik wist niet dat het zo groot is! Ik heb toch moeite met die windmolens, ik weet het: schone energie. Dat wel, maar het blijft in m’n ogen horizonvervuiling!! ;-((
    Grtjs.

    2 juni 2011 om 09:41

  9. Mooi plekje met mooie foto’s van de kluten. Interessant je uitleg erbij. Zo leren we geregeld wat van elkaar over al het fraais wat Nederland en ook over de grens te bieden heeft.
    Fijne zonnige dagen en groetjes

    2 juni 2011 om 09:41

  10. Ik ruik die speciale zeelucht al
    Heerlijk toeven daar
    En die kluten staan er magnefiek op
    Een feest van herkenning !

    2 juni 2011 om 10:38

  11. De Wadden vind ik een prachtig gebied, maar bij de Dollard ben ik nog nooit geweest. Zo te zien is dat ook zeker de moeite waard, zeker als er dan ook nog eens wat kluten lopen te foerageren. Een gebied om zuinig op te zijn!

    2 juni 2011 om 11:48

  12. Ik laat spontaan alles lopen als ik een paar kluten op de foto kan zetten alhier en jij…ach die liepen daar gewoon. Haha. Supermooi gedaan.

    2 juni 2011 om 14:01

  13. de kluten wist je mooi te vangen…

    erg interessante duiding !

    2 juni 2011 om 19:22

  14. Ada

    Mooi gebied Aly, prachtig de kluten. Er komen vast nog veel meer vogels foerageren in deze kraamkamer. Uniek gebied nooit geweten dat het zo groot was.
    Vele jaren geleden hebben wij het gewaagd met onze bootje van Delftzijl naar Termunterzijl te varen dat was erg spannend kan ik je vertellen. Helaas fotografeerde ik toen nog niet.
    fijne avond nog.

    2 juni 2011 om 21:44

  15. Mooi plekje daar, er gaat niets boven…
    Dat er kluten zijn, nooit eerder gezien. Termunterzijl, als je daar door komt dan moet je echt even langs de visboer! :-

    2 juni 2011 om 21:55

  16. Het blijft heerlijk om langs het wad of wat voor een zee dan ook te struinen. Wat een verschil in
    water-nivo, 3 meter.
    Nog 5 weken en dan gaan wij weer naar het wad, op Texel dan….hmmmm, ik ruik zeeluchten.

    2 juni 2011 om 22:03

  17. Heel aparte reeks, Ajeetje ! Speciaal van kleur… ! Ik ruik de zee tot hier, midden in de stad…
    Lie(f)s.

    2 juni 2011 om 22:33

  18. Hahahhaaaa wat dacht je Lenie :-)))
    We hebben heerlijk vis gegeten in het restaurant.
    Jammie jammie smul smul :-)))
    Fijn weekend 🙂 Aly

    2 juni 2011 om 23:41

Geef een reactie

