VAN @LLES WAT

Edinburgh

 

Slechts een uurtje vliegen en je staat middenin een bijzondere  mooie stad Edinburgh

Schotland 001wl 

 Je voelt hier de geschiedenis tussen de

 oude hoge gebouwen


Schotland 042wl

 

Edinburgh 3

De binnenstad van Edinburg bestaat uit

Old Town en New Town

De Old Town bestaat uit een kasteel en een

hoofdstraat met stegen in een visgraad patroon.

De klanken van een doelelzak geven het aparte sfeertje

 

Schotland 002wl

Om de stad goed te kunnen bezichtigen zijn  we

 op verschillende sightseeing bussen gestapt.

 Het leuke daarvan is dat de verschillende gidsen

aan boord hun eigen  verhaal hebben en sommige wel erg

leuke smeuige anedote`s  kunnen vertellen.

 

Schotland 050wl

 Sinds 1995 staat de Old Town en de New Town

op de  UNESCO werelderfgoed lijst.

Schotland 003wle

 

Schotland 004wl

 

Schotland 005wl 

Edinburgh Castle is gebouwd op een vulkanische rots.

daar gaan we natuurlijk een kijkje nemen  

Schotland 006wl 

 
 De militaire uniformen van de wacht

zijn werkelijk prachtig!

Schotland 009wl 

 

Schotland 010wl 

Schotland 012wl

Schotland 013wl

Schotland 014wl

Edingburgh 2

 

Uitzicht vanaf het kasteel

Schotland 019wl

Binnen de oude kasteelmuren is het erg druk.

Schotland 016wl

De hoofdstraat wordt de  royal mile genoemd en loopt van het kasteel

naar Palace of Holyroodhouse (uit 1128)

de officiele residentie van de Britse Vorstin.

Schotland 022wl

en is voornamelijk voorzien van toeristische  winkeltjes

Schotland 023wl

Schotland 028wl

Schotland 029wl

 

Schotland 030wl

 De New Town is een zorgvuldig geplande

stadsuitbreiding uit de 18e eeuw.

Het strekt zich uit rondom de winkelstraten

van het  museum The People`s Story

die we hebben bezocht.

 Schotland 033wl

 Een doorkijkje vanaf de Royal mile

Schotland 031wl

 In augustus wordt er ieder jaar de Military Tattoo gehouden,

een wereld vermaarde taptoe waar leger onderdelen

 uit de hele wereld aan deelnemen.

Schotland 041wl

Niet alle  INFO van deze dag heb ik kunnen onthouden webbie`s

Daarvoor was er gewoon te veel te zien. 🙂

Schotland 045wl  

Een bezoek aan de haven waar de Royal Yacht Britannia ligt is de moeite waard.

Het schip waarmee de Royal Family tot 1997 de wereld rond cruisede.

Edinburghwl 

  Anderhalve dag is te kort om alles te

kunnen bekijken maar we hebben een goede

indruk van deze mooie stad gekregen.

Het reisdoel zijn de Highlands

mysterietour waar

ik jullie  mee neem in een volgend log

 

 

25 Reacties

  1. Ada

    Een stad met een zeer rijke historie en dat is terug te zien in de gebouwen. Ik raak zelf altijd onder de indruk van het verleden als je loopt door de straten en gebouwen en denkt aan al die anderen die je voor waren. Ondanks dat je hier maar 1,5 dg bent geweest heb je veel gezien én gefotografeerd. Je hebt er een prachtige, sfeervolle rapportage met veel info van gemaakt Aly.
    Ben ook wel heel erg nieuwsgierig naar de Highlands.
    groetjes

    1 juli 2011 om 21:52

  2. Indrukwekkend blogje zeg… heb weer genoten, mooie fotoxb4s. Een fijn weekend.

    1 juli 2011 om 21:59

  3. ohhh ajeetje, mijn ouders hadden kennisen uit edinburgh evanuit de oorlog, alex en margareth, namen die ik nooit zal vergeten,
    het zien van al die mannen in klits, brengt hier heel wat teweeg merk je wel :-0
    wat heerlijk hé, wat een stad, fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad ajeetje, genieten dat is onze taak in het leven dat heb jij goed gezien:-)
    dikke knuffel en een heerlijke zaterdag wens ik jou

    xxx

    1 juli 2011 om 23:09

  4. Gewerldig om door jou ogen een kijkje in Scotland te krijgen.
    Erg goeie reportage.
    Gr. J@n.

    1 juli 2011 om 23:18

  5. Wat mooi is de stad E.
    En wat oud !
    In die 1 1/2 dag heb je toch heel wat gezien.
    Mooi sfeerbeeld van E. laat jij ons zien.
    En nu echt daaaaag

    1 juli 2011 om 23:26

  6. Hallo hallo Aly…wat bijzonder.
    Ik heb heerlijk mogen genieten van je prachtige kiekjes.
    Tjonge wat heb je veel gezien, wat een indrukken.
    Dank je wel veel lieve zongroetjes dag dag

    1 juli 2011 om 23:31

  7. Wauw.. wat een informatie en foto’s. Je laat ons mooi zien hoe het er daar uitziet.
    Ik vind het wel mooi, die oude dingen en hun geschiedenis.

    Love as always
    Di Mario

    2 juli 2011 om 07:16

  8. Wat een feest hè, om door een onbekende stad te dwalen? En die bussen zijn een uitkomst, want lopend haal je het niet om alles te zien. Die jongens die het paleis bewaken hebben zelfs een bajonet op hun geweer, goed dat je ze niet kwaad gemaakt hebt ;-))
    De rook kwam zeker uit je Nikon D5000, want aan je mooie foto’s te zien heeft die overuren gemaakt.
    Leuk dat ik met je mee kan kijken in Edinburgh, waar ik nog nooit geweest ben.
    Fijn weekend Ajeetje, maak er iets moois van hè. Grtjs.

    2 juli 2011 om 09:58

  9. Hallo Aly

    Jij bent ook al weer terug van een mooie, indrukwekkende, reis.
    Je hebt me weer geraakt met je verscheidenheid aan foto’s
    Het was weer een tocht van herkenning, vooral de luchten!!!!
    Jullie zullen wel genoten hebben van al dit moois 🙂
    Voor mij is het alweer enkele jaren geleden dat ik er was, maar vergeten doe je het nooit meer.
    Ben benieuwd of je ook nog de Ben Nevis op zult gaan
    En dat MONSTER …..nee nee die is al lang wibberen 🙂

    Fijn weekend
    Groetjes Sien

    2 juli 2011 om 11:19

  10. Wat een prachtige foto’s uit Edinburgh. Een feest om daar te mogen dwalen. Die bussen zijn lang zo gek niet. Je krijgt veel informatie, ziet wat en kunt aan de hand daarvan altijd teruggaan naar de plekjes de je zelf mooi vindt. Heerlijk om met je mee te genieten. Ik ben nog nooit de plas overgestoken om daar een kijkje te nemen. Moet ik toch een keer doen.
    Een heel fijn weekend!

    2 juli 2011 om 12:36

  11. Prachtige fotoserie van Edinburgh, Aly. Je had geluk met die prachtige wolkenluchten, want een strakblauwe lucht (die ze er ongetwijfeld ook wel zullen hebben) past naar mijn idee toch minder goed bij Schotland.
    Zoals je weet ben ik niet meer zo’n stadsmens, omdat dat geslenter doodvermoeiend is, maar met zo’n rondrit met een open bus zou ik er ook nog wel van kunnen genieten. Ik kan me voorstellen dat je niet alle informatie hebt onthouden, maar voor dit logje was het toch wel genoeg.
    Maak er een mooi weekend van!

    2 juli 2011 om 14:26

  12. Wat een schitterende reportage!

    Ik ben er nog nooit geweest en dan te bedenken dat één van mijn oude vlammen (we spreken 1971!) een schot was. Ian Summerfield.
    Tja helaas verboden door mijn ouders, dat kon nog in die tijd!
    Ik meen dat hij is geemigreerd en ik?…..
    ik heb een paar jaar later voor een andere ‘exotische naam’ gekozen. grinnik
    ik heb nog wel steeds een zwak voor het Schotse accent! Jij ook?

    hartelijke groetjes

    2 juli 2011 om 17:32

  13. Het nadeeel van dat eiland is het weer, echt stralen is zeldzaam, en dat links rijden werkt ook niet mee.
    Maar toch, eens neem ik daar een kijkje, het lijkt me prachtig om die steden in het echt te zien.

    2 juli 2011 om 17:36

  14. Supermooi, Ajeetje… Een betoverende plek waar van alles te zien en te doen is…
    En wij maar meegenieten van achter ’t computerke…
    Lie(f)s.

    2 juli 2011 om 19:40

  15. eva

    Oh wat geweldig, deze serie over Edinburgh, een stad die altijd nog op mijn verlanglijstje staat.
    En Schotland ook natuurlijk.
    Ben benieuwd wanneer het er van komt.
    Dank voor dit voorproefje en geniet van de rest van je reis!

    gr eva

    2 juli 2011 om 20:39

  16. een vriendin van mij is er vorig jaar geweest, zij vond het ook een mooie stad

    2 juli 2011 om 23:29

  17. Wat een prachtige indrukwekkende post. De luchten zijn idd schitterend om te zien, laat staan de prachtige gebouwen. Wat zal je hebben genoten van deze reis…heerlijk om even met je mee te kunnen genieten van deze prachtige serie.
    Lieve groetjes Tilly.

    3 juli 2011 om 07:55

  18. je had goed foto weer daar, mooie luchten en daar door geen harde schaduwen dat maakt je foto’s heel mooi en het nagenieten thuis tot een genoegen.

    3 juli 2011 om 20:57

  19. Die bovenste foto, die vind ik echt prachtig…

    4 juli 2011 om 00:47

  20. Dit is toch wel heel erg mooi om te zien zeg! Wat een stad een mensen en een sfeer….

    4 juli 2011 om 16:34

  21. Daar raak je niet uitgekeken, heel moi vastgelegd.
    Prachtig serie, mooi zo’n oude stad, ziet er allemaal heel sfeervol uit.

    4 juli 2011 om 22:00

  22. prachtige fotoreportage met een goede duiding…

    ik kijk al uit naar het vervolg…

    groeten

    5 juli 2011 om 19:36

  23. Echt een hele mooie serie Aly !!
    Ik heb ervan genoten…
    Lieve groetjes Anna

    5 juli 2011 om 21:20

  24. ik geniet weer volop van de eze stad nu ik je foto’s zie. Het is zo herkenbaar

    6 juli 2011 om 10:30

  25. lijkt me heel boeiend om te bezoeken
    gelukkig mogen we mee met jou

    6 juli 2011 om 11:33

Geef een reactie

